YouTube: pierwsze 10 lat – historia

/ / EKSPERCI, Filmy-webinaria, Hubert Święcicki, Lajfstajl, Multiferencje, NUMER1, Technologie, Tomasz Słodki, Tomasz Słodki - Webinaria

Interfejs dostępny w 75 krajach, w 61 wersjach językowych. YouTube to internetowy serwis założony przez Chada Hurleya, Steva Chena i Jaweda Karima w lutym 2005 roku. Umożliwia użytkownikom na całym świecie bezpłatne odtwarzanie i zamieszczanie filmów.

Pierwszy film wideo na YouTubie wylądował 23 kwietnia 2005 roku, trwające 19 sekund nagranie przedstawiało wycieczkę do zoo jednego z założycieli serwisu. W trakcie roku swojej dzia­łalności YouTube stał się jedną z najbardziej rozwijających się stron w internecie, w ciągu doby oglądano sto milionów filmów i dodawano sześćdziesiąt pięć tysięcy nowych.

Po 10 latach popularność YouTube wzrosła, każdego dnia zamieszczanych jest 85 tysięcy nowych plików (w każdej minucie dodawanych jest 300 godzin wideo), oglądane są 4 miliardy filmów, a miesięcznie serwis odwiedza 800 milionów osób. W 2006 roku serwis Youtube został wykupiony przez Google za kwotę 1,65 miliarda dolarów, w 2015 roku szacowana wartość serwisu wynosiła 80 miliardów dolarów.

you3

YouTube ma właśne studia nagrań, umożliwiając użytkownikom bezpłatne korzystanie z „YouTube Space” znajdujących się w Los Angeles, Tokio, Londynie, Nowym Jorku i Sao Paulo. Z opcji nagrania profesjonalnych materiałów skorzystało 60 tysięcy osób, tworząc 6,5 tysiąca filmów. Jednak serwis to przede wszystkim amatorskie filmy przedstawiające między innymi relacje z lokalnych wydarzeń sportowych, muzycznych, śmieszne nagrania vlogerów, zabawnych pupili, kulinaria, filmowe poradniki dotyczące mody, zdrowia oraz typu „zrób to sam“.

Z możliwości jakie daje YouTube, korzystają również firmy (w serwisie działa ponad milion reklamodawców), na swoich oficjalnych kanałach zamieszczają materiały promujące swoje produkty, wydarzenia, relacje z sympozjów, szkoleń, procesów produkcji itp.

YouTube jest także narzedziem pomagającym w drodze do władzy, popularności i sławy. W 2008 roku Hillary Clinton i Barak Obama startowali w wyborach na fotel prezydenta Stanów Zjednoczonych. Sztab wyborczy Baraka Obamy zamieścił film z przemówieniem kandydata na prezydenta, chcąc dotrzeć do wszystkich „drobnych” odbiorców. Film obejrzały miliony amerykanów, przesyłając go między sobą, w czasie trwania całej kampanii wyborczej sztab Obamy umieścił w serwisie 200 filmików. Według specjalistów kampania prowadzona na YouTube bezpośrednio wpłynęła na zwycięstwo Obamy nad faworyzowaną Hillary Clinton.

Pierwszą osobą wypromowaną z YouTube był 13-letni kanadyjski piosenkarz Justin Bieber. Przez kilka miesięcy w serwisie pojawiały się filmiki z utalentowanym nastolatkiem, jednak na żadnym z nich nie ujawniał swojej tożsamości (takie były ustalenia z promotorem). Talent i tajemniczość intrygowały internautów, którzy bezskutecznie próbowali go odnaleźć, gdy pojawiła się informacja, że w centrum handlowym będzie rozdawał autografy, na spotkanie z idolem przyszły tysiące fanów. Justin Bieber z utworem „Baby” zajmuje drugie miejsce pod względem ilości wyświetleń filmu z odsłonami na poziomie 1,2 miliarda.

you1

W 2012 roku YouTube wypromował koreańskiego wokalistę PSY z hitem „Gangnam Style”. Teledysk z charakterystycznym tańcem wykonawcy osiągnął rekordowe wyniki popularności w historii serwisu. W ciągu doby wyświetlono go 38 milionów razy, a łączna liczba wyświetleń to 2.420.434.483 (słownie: dwa miliardy czterysta dwadzieścia milionów czterysta trzydzieści cztery tysiące czterysta osiemdziesiąt trzy) odsłony! – stan na 28.09.2015 r.).

Najpopularniejszym kanałem na YouTube jest PewDiePie, który subskrybuje 39,5 miliona użytkowników i został odwiedzony 10,2 miliarda razy. Amatorski filmik z największą liczbą wyświetleń to „Charlie bit my finger again”obejrzany 828 milionów razy.

W Polsce żaden kanał nie przekroczył miliarda wyświetleń, aktualnie w pierwszej trójce najczęściej oglądanych znajdują się: Step Records 889 milionów, ProstoTv 830 milionów i SA Wardega 527 milionów odsłon. Najwięcej subskrybentów mają kanały SA Wardega 3,2 miliona, Abstrachujetv 1,83 miliona i Rezigiusz 1,6 miliona.

A dzięki YouTube „każdy zewsząd może dotrzeć do wszystkich wszędzie”.

 hubHubert Święcicki – miłośnik aktywnego sportu i pieszej turystyki krajoznawczej. Kocha YouTube, kilka lat temu wymienił telewizor na ekran komputera. Każdego dnia przemierza tysiące wirtualnych kilometrów, oglądając filmy robione przez użytkowników YouTube na całym świecie. Studiował dziennikarstwo i public relations w Łodzi. Posiada królika – Miśkę.

Podziel się swoją opinią:

Zapisz się na newsletter

Wpisz poniżej swoje imię i adres e-mail, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych artykułach. Obiecujemy pisać tylko w ważnych kwestiach.

Tekst ukazał się w magazynie

Multiferencje

Multiferencje to specjalistyczny magazyn poświęcony transmisją online i webinariom, wydany w nakładzie 3000 egzemplarzy. Dystrybuowany do dyektorów marketingu, sprzedaży, HR-u i PR-u oraz właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw. Redaktorem naczelnym jest Tomasz Słodki. 

Ponad trzydziestu specjalistów rynkowych dzieli się swoimi doświadczeniami w transmitowaniu na żywo.

Zobacz inne artykuły autora:

TOP
Udost.