Wideokontakty skleją firmę!

/ / EKSPERCI, Filmy-webinaria, Katarzyna Leszczyńska-Bohdan, Multiferencje, NUMER1, Technologie, Tomasz Słodki, Tomasz Słodki - Webinaria, TRANSMISJE, Webinaria

W idealnej internetowej firmie pracownicy nie muszą pracować w jednym pomieszczeniu. Mogą pracować gdziekolwiek. Zgrany zespół stworzą dzięki wideokomunikatorom. Jesteśmy przyzwyczajeni do tradycyjnych form komunikacji – twarzą w twarz. Jednak nie zawsze ten sposób jest możliwy do zrealizowania, rozmowy telefoniczne i wiadomości tekstowe nie są dobrym nośnikiem intencji i emocji. Dotyczy to zarówno komunikacji wewnętrznej, jak i rozmów z klientami czy partnerami. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw stawia na wideo, zmieniając tym samym definicję kontaktów biznesowych.

Możliwość widzenia rozmówcy pozwala na pełniejszy kontakt i szybsze nawiązanie trwałej relacji. Za każdym razem, kiedy rozpoczynamy współpracę z klientem, starajmy się umówić na rozmowę wideo. Jest szereg narzędzi dostępnych na rynku (Skype, Hangout, BigBlueButton, itd), które ułatwiają takie porozumiewanie. Oczywiście zawsze mogą pojawić się trudności formalne albo losowe (problemy z transferem, sprzętem czy oprogramowaniem). Jednak nawet przy średniej jakości połączenia o wiele łatwiej odczytamy komunikaty na płaszczyźnie werbalnej (ton, tembr głosu, tempo mówienia) jak i niewerbalnej (gesty, mimika). Dzięki temu możemy podjąć o wiele lepsze decyzje biznesowe.

W mojej firmie zespół jest w 100% rozproszony i płaski, czyli każdy w firmie ma realny wpływ na rozwój firmy i bierze udział w zarządzaniu nią. Od początku istnienia firmy komunikujemy się zdalnie między sobą i z naszymi klientami, których rzadko poznajemy osobiście. Rozmowy wideo pomagają nam nawiązać nić porozumienia. Możemy skutecznie działać razem, pomimo barier geograficznych czy organizacyjnych. Sami klienci również podkreślają, jak bardzo cenią możliwość porozmawiania z zespołem, z którym będą współpracować w najbliższym czasie.

Pracujemy z Polski, jednak klientów mamy globalnych. Spotkania wideo są alternatywą dla tych realnych, dzięki temu nie ogranicza nas lokalizacja, możemy oferować usługi na całym świecie. Obrana ścieżka oznacza również, że musimy pamiętać o pochodzeniu kulturowym naszego rozmówcy. Wideochat może być świetnym sposobem na oswajanie różnic w komunikacji, ale bez odpowiedniej dozy empatii i zrozumienia kulturowych konotacji łatwo kogoś urazić. Należy pamiętać, że inaczej rozmawia się z osobami ze Skandynawii, a inaczej z klientami z krajów azjaty­ckich. Bardzo ważne jest, by wspierać swój zespół w rozwijaniu kompetencji miękkich, szczególnie umiejętności porozumiewania się.

skleja2

Kontakt online nie musi się ograniczać tylko do klientów i partnerów biznesowych. Wideo może być również narzędziem do codziennych spotkań zespołu. Pełni rolę firmowego kleju, który scala firmę. Wideokontakt może być także narzędziem do komunikacji przy podejmowaniu kluczowych decyzji. W płaskiej strukturze to niezwykle ważne, by każdy z pracowników czuł się tak samo odpowiedzialny za firmę. Codzienne nawet kilkunastominutowe spotkania spajają, tworząc jedyną w swoim rodzaju kulturę firmy. Bez wideo nie byłoby to prawdopodobnie w ogóle możliwe.

bohdanKatarzyna Leszczyńska-Bohdan – Realizuje swoją pasję budowania relacji przez porozumienie jako menedżer PR i marketingu oraz jedna z 33 CEO w SoftwareMill, firmie tworzącej oprogramowanie dla klientów na 5 kontynentach. Odpowiada za strategię komunikacji i wizerunek firmy. Propaguje ideę pracy zdalnej. Swoje doświadczenia zdobywała między innymi w agencjach interaktywnych, realizując projekty dla firm z sektorów: finansów i bankowości, AGD i HR.

Podziel się swoją opinią:

Zapisz się na newsletter

Wpisz poniżej swoje imię i adres e-mail, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych artykułach. Obiecujemy pisać tylko w ważnych kwestiach.

Tekst ukazał się w magazynie

Multiferencje

Multiferencje to specjalistyczny magazyn poświęcony transmisją online i webinariom, wydany w nakładzie 3000 egzemplarzy. Dystrybuowany do dyektorów marketingu, sprzedaży, HR-u i PR-u oraz właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw. Redaktorem naczelnym jest Tomasz Słodki. 

Ponad trzydziestu specjalistów rynkowych dzieli się swoimi doświadczeniami w transmitowaniu na żywo.

Zobacz inne artykuły autora:

TOP
Udost.