Jesień bezdepresyjna

/ / EKSPERCI, Filmy-webinaria, Lajfstajl, Maria Woskresińska, Multiferencje, NUMER1, Tomasz Słodki, Tomasz Słodki - Webinaria

Jak sobie radzić z jesiennym przygnębieniem? Ciepłe aromatyczne kąpiele i duża dawka zdrowego ruchu na pewno pozytywnie wpłyną na nasze samopoczucie. Dodatkowo możemy sobie pomóc odpowiednią dietą – nie za ciężką, pełną rozgrzewających przypraw.

Kiedy dni stają się coraz krótsze i chłodniejsze, potrzebujemy znacznie więcej energii do sprawnego funkcjonowania, dlatego też wielu z nas odczuwa wtedy zwiększony apetyt. Krócej przebywamy na słońcu i czujemy się niedogrzani. Mniej światła, więcej melatoniny – hormonu regulującego rytmy dobowe. Skutek: uczucie senności oraz pogorszenie nastroju. Jaka dieta pomoże nam przetrwać chłodne miesiące, utrzymać pełnie sił psychi­cznych i fizycznych w ciągu dnia bez uczucia senności i apatii?

Przede wszystkim powinna dostarczać sporo energii, ale w lekko­strawnej formie. Po ciężkostrawnych posiłkach możemy mieć ochotę na drzemkę, ponieważ krew z mózgu częściowo przemieszcza się do pracujących jelit. Ważna jest różnorodność spożywanych produktów, aby zmniejszyć ryzyko ominięcia kluczowych dla zdrowia składników w diecie.

Komponując posiłki, warto przyjrzeć się kalendarzom sezonowości. Pokazują one, jakie produkty są w sposób na­turalny dostępne. W listopadzie wybór obejmuje: brokuły, brukselkę, buraki, cykorię, dynię, jarmuż, kalafiora, kalarepę, kapustę, marchew, natkę, pietruszkę, pora, roszponkę, rukolę, seler (korzeń i liście), szpinak i ziemniaki. Sezonowe warzywa i owoce są bardziej wartościowe i lepsze w smaku, niż te, które były długo przechowywane czy transportowane setki kilometrów. Dużym ułatwieniem będzie też korzystanie z mrożonek. Z owoców kalendarz wymienia gruszki, jabłka, pigwę i orzechy włoskie. Te ostatnie są bogate w kwasy omega-3 powszechnie znane z korzystnego wpływu na układ krążenia oraz układ nerwowy i narząd wzroku. Amerykańskie Stowarzyszenie Psychiatrów zaleca suplementa­cję tych związków jako uzupełnienie farmakologicznego leczenia depresji.

Orzechy włoskie dostarczają ponadto łatwostrawnego białka, są dobrym źródłem witaminy E, potasu, fosforu, wapnia, magnezu i żelaza, a także roślinnych steroli. Jeśli nie mamy na działce drzewa rodzącego te wspaniałe owoce, kupujmy je na bazarze, lepiej unikać orzechów łuskanych, pakowanych w przezroczyste opakowania, gdyż często są zjełczałe. Łuskane orzechy przechowujemy w lodówce lub zamrażarce.

Poniżej dwa energetyczne przepisy. Potrawy z powodzeniem możemy zabrać do pracy. Nie wymagają podgrzewania. Dostarczą nam sporą dawkę zdrowej energii, witamin, nienasyco­nych kwasów tłuszczowych omega-3 i błonnika.

Ryż z twarożkiem, suszoną śliwką i pomarańczą:

Składniki: 100g ryżu (1 torebka), ½ opakowania twarożku wiejskiego, garść suszonych śliwek, 1 pomarańcza, 2 łyżki orzechów włoskich, cynamon.

Wykonanie: Ryż gotujemy w lekko osolonej wodzie, może być z dodatkiem mleka. Pomarańczę dzielimy na cząstki
i przekrawamy na pół. Śliwki kroimy na pół.  Gotowy ryż mieszamy z twarożkiem, śliwkami, pomarańczą i orzechami. Posypujemy cynamonem.

Czas przygotowania: 15-20 minut. Kalorii: 420

salatka1

Kolorowa sałatka:

Składniki: ½ kapusty pekińskiej, ½ papryki czerwonej,
½ cebuli, 1 jabłko, ½ puszki zielonego groszku, ½ puszki czerwonej fasoli, 2-3 łyżki orzechów włoskich, 2-3 łyżki ziaren słonecznika, 2 łyżki oleju

Przyprawy: Ziarna czarnuszki lub kminku, imbir mielony, sól, pieprz, chilli lub pieprz Cayenne (opcja).

Wykonanie: Liście kapusty przekrawamy wzdłuż i kroimy
w paseczki. Paprykę, jabłko i cebulę kroimy w kostkę. Dodajemy groszek i fasolę, posypujemy orzechami włoskimi i ziarnami słonecznika. Polewamy olejem, doprawiamy czarnu­szką, imbirem, solą i pieprzem do smaku. Mieszamy i gotowe.

Czas przygotowania: 10-15 minut. Kalorii: 400

salatka2


mariaMaria Woskresińska 
– studentka 5. roku dietetyki na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi, entuzjastka zdrowego stylu życia, gotowania, kuchni ro­ślinnej. Miłośniczka sztuki, psów i górskich wędrówek. Mieszka w Łodzi.

Podziel się swoją opinią:

Zapisz się na newsletter

Wpisz poniżej swoje imię i adres e-mail, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych artykułach. Obiecujemy pisać tylko w ważnych kwestiach.

Tekst ukazał się w magazynie

Multiferencje

Multiferencje to specjalistyczny magazyn poświęcony transmisją online i webinariom, wydany w nakładzie 3000 egzemplarzy. Dystrybuowany do dyektorów marketingu, sprzedaży, HR-u i PR-u oraz właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw. Redaktorem naczelnym jest Tomasz Słodki. 

Ponad trzydziestu specjalistów rynkowych dzieli się swoimi doświadczeniami w transmitowaniu na żywo.

Zobacz inne artykuły autora:

TOP
Udost.